FMRNt s-a clasificat pe locul 4 la competiția EDEN 2015 - Destinații turistice de excelență cu tema turismul și gastronomia locală
http://turism.gov.ro/marginimea-sibiului-destinatie-eden - detalii aici
PROCEDURA DE STRÂNGERE A FONDURILOR
NECESARE ACORDĂRII PREMIILOR
PENTRU PARTICIPANŢII REPREZENTÂND GRUP ȚINTĂ ELIGIBIL LA FESTIVALUL „GASTROFEST”
ÎN CADRUL PROIECTULUI
„GASTROFEST - valorificarea și diseminarea patrimoniului imaterial alimentar nemțean”


PREAMBUL

Asociația Forumul Montan din România filiala Neamț implementează proiectul „GASTROFEST - valorificarea și diseminarea patrimoniului imaterial alimentar nemțean”. Proiectul este finanțat de Consiliul Județean Neamț prin legea 350/2003, apelul de proiecte 2015, secțiunea cultură.
Obiectivul proiectului este punerea în valoare a patrimoniului alimentar montan din județul Neamț printr-o sărbătoare gastronomică, prin creșterea vizibilității și accesibilității produselor alimentare montane cu atribute gastronomice pe un suport cultural și spiritual, crearea unei rețele comerciale de încredere între producători și consumatori pe un suport turistic generator de emoții gastronomice și de atractivitate a zonei montane, diversificarea instrumentelor de promovare turistică a județului Neamț pe suportul gastronomic montan.

Capitolul I. PREMISE GENERATE DE FESTIVAL

În cadrul proiectului se organizează și se desfășoara un festival și un târg gastronomic montan (la jumătatea lunii septembrie 2015) cu produse alimentare preparate și conservate pe baza unor rețete tradiționale care au atribute gustative, nutritive, narative și emoționale specifice și diverse. Acest mod „viu” de punere în valoare a patrimoniului montan nemțean este însoțit de multiple activități culturale suport: muzica și dansuri populare, meșteșuguri, lansări de carte, conferințe, care au rolul să amplifice valoarea adăugată a produselor, dar și admirația față de locuitorii și comunitățile montane.
40 membri ai grupului țintă vor prezenta produse gastronomice specifice zonei montane a județului Neamț, în cadrul unui concurs ce se va desfășura în cadrul Festivalului.

Capitolul II. JETOANELE ȘI PUNEREA LOR ÎN CIRCULAȚIE

În cadrul proiectului se achiziționează jetoane prin care se cuantifică participarea emoțională la concursul gastronomic. Jetoanele reprezintă modalitatea de contribuție a comunității la susținerea specificului cultural gastronomic al zonei de munte din județul Neamț. Ele se distribuie vizitatorilor contra unei donații de 5 lei per jeton.
Fiecare vizitator va putea achizitiona câte jetoane dorește.

Capitolul III. COLECTAREA JETOANELOR DE CĂTRE EXPOZANȚI

Vizitatorul trece pe la standurile festivalului și va opta selectiv pentru degustări. Pentru a primi o porție din felul de mâncare solicitat el va înmâna jetonul expozantului de la stand. Consumul este însoțit de participarea la un dialog cu expozantul și animatorii voluntari care vor descrie o poveste culinară legată de preparatul consumat.
Expozantul colectează mai multe jetoane de la vizitatorii care și-au exprimat preferințele pentru produsele expuse de el și echipa lui.

Capitolul IV. ACORDAREA PREMIILOR PENTRU EXPOZANȚI

Spre finalul festivalului jetoanele vor fi predate membrilor echipei de proiect. Întreaga sumă colectată prin donații contra jetoane se va constitui în fond de premiere pentru expozanți. Estimăm că se va colecta o sumă de minimum 3000 lei.
Fiecare expozant va primi ca premiu o sumă de bani proporțională cu numărul de jetoane colectate.
Aceasta este o măsură a interesului emoțional și gustativ al publicului față de produsele tradiționale montane. În același timp numărul jetoanelor colectate se corelează cu talentul gastronomic al participantilor la concurs, talentul de a promova produsele proprii și de a atrage „cumpărători”, principalii evaluatorii fiind cetațenii participanți la eveniment, care oferă jetonul contra unei porții de degustare și recomandă și altor vizitatori produsul degustat.

Capitolul V. RECAPITULARE PROCEDURALĂ


1. Se achiționează jetoanele
2. Se tipăresc formatele de tabele de evidență cu rubrici care să cuprindă date de identificare și comunicare ale donatorilor.
3. Distribuirea jetoanelor în perioada premergătoare și în timpul desfășurării festivalului: se desemnează voluntari din partea beneficiarului de proiect; se stabilesc puncte de distribuție (intrarea în ștrand, punctul de informare turistică din parcul public); vizitatorul completează datele în tabel, face donația și primește jetonul;
4. Vizitatorul trece în revistă standurile și se decide asupra felurilor de mâncare pe care dorește să le deguste. Dacă are mai puține jetoane decât numărul de preferințe, se poate întoarce la ghișeu pentru a achiziționa noi jetoane.
5. Are loc activitatea de degustare; vizitatorul își exprimă dorința de a degusta; expozantul pregătește porția; vizitatorul dă jetonul și primește porția de mâncare pentru degustare; animatorii și expozantul povestesc despre felul de mâncare consumat: simbolistică, istoric, mod de preparare, istorioare, etc.
Vizitatorul își exprimă satisfacția pentru participarea la actul de degustare: arta culinară, sănătatea, plăcerea consumului, trăirea și amintirea despre eveniment.
6. Expozantul colectează jetoanele și le predă la finalul evenimentului către echipa de proiect.
7. Echipa de proiect desemnează un juriu care construiește clasamentul expozanților.
8. Se face bilanțul încasărilor donațiilor și se stabilește nivelul premierilor. Se verifică condiția de sumă nulă (întreaga sumă colectată se transmite către exăpozanți);
9. Se organizează și se desfășoară evenimentul de premiere. Expozanții semnează într-un tabel pentru sumele primite;