FMRNt s-a clasificat pe locul 4 la competiția EDEN 2015 - Destinații turistice de excelență cu tema turismul și gastronomia locală
http://turism.gov.ro/marginimea-sibiului-destinatie-eden - detalii aici
Desfășurarea festivalului

Festivalul s-a desfășurat conform conceptului fundamentat. Programul a cuprins patru moduri de manifestare:

1. Expunere produse culinare montane și degustare

Pe linia de la căsuțele ce formează grupul Riviera din ștrand, de la scenă până la punte, au fost amplasate standurile expozanților. Au participat peste 40 expozanți din cele 21 comune ale zonei montane ale județului Neamț, individual sau în grupuri, cu standuri individuale sau pe asociații. O parte din ei a participat ca delegați ai organizațiilor locale. Standurile au fost formate din corturi pentru depozitare, mese și bănci pentru expunere și degustare. Unii dintre expozanți au venit cu dispozitive artizanale de preparare a produselor alimentare calde: ceaune, pirostrii improvizate, oale, afumătoare, proțap. De asemenea, au fost prezentate și oferite preparate reci, conserve și sucuri din legume și fructe, miere și produse apicole.
Pe direcția producției artizanale un grup de expozanți de la Borlești s-a prezentat cu o șezătoare în care activitățile alimentare s-au combinat cu activități nealimentare.
Degustarea s-a realizat în cadrul natural oferit de Ștrandul Piatra Neamț, la poalele pădurii, unde era umbră și un ambient plăcut. Majoritatea invitaților a apreciat ideea integrării culturii culinare în natură în forma aleasă de organizatori. Produsele au fost degustate și apreciate de către vizitatori.
În zilele de sâmbătă și duminică au fost invitați să participe la activități culinare demonstrative elevi din învățământul preuniversitar care au specializări de profil alimentar. Au participat cadre didactice și elevi de la Colegiul Tehnic ”Gheorghe Cartianu” Piatra Neamț și Colegiul Tehnic ”Ion Creangă” Târgu Neamț.

2. Activități artistice

Pe timpul festivalului a fost asigurat un fond muzical pentru a contribui la atmosfera de desfășurare. A fost selectat un repertoriu de melodii populare din zona Moldovei istorice, dar și din alte zone.
Vineri și sâmbătă, de la ora 17.00 la 20.00, și duminică, de la ora 14.30 la 18.00, au fost prezentate programe artistice cu implicarea Centrului de Cultură și Arte ”Carmen Saeculare” Neamț: melodii instrumentale, cântece interpretate de soliști, dansuri populare, dansuri tematice. La spectacole au participat: Ansamblul ”Floricică de la munte” Piatra Neamț, Ansamblul ”Doina Ceahlăului” Piatra Neamț, Ansamblul ”Comorile Neamțului” Piatra Neamț, formația de dansuri de la Liceul Tehnologic Pipirig, elevi de la Şcoala gimnazială din comuna Vânători Neamț (clasa externă de dansuri Populare a Școlii Populare de Arte). De asemenea, a cântat o solistă din Baia, județul Suceava, Cociorvă Tudorița.

3. Prezentarea standurilor

Pe parcursul evenimentului moderatorul Adrian Niță a trecut pe la fiecare stand oferindu-le expozanților oportunitatea de a-și prezenta oferta lor culinară, de a povesti lucruri interesante despre obieciuri, modul de preparare, modul de degustare, efecte asupra sănătății, preocuparea fermierilor de a-și valorifica resursele. Domnul Adrian Niță are un proiect propriu de promovare turistică numit ”Țara lui Niță” și a folosit din plin elemente spectaculoase de prezentare: dialog în accent moldovenesc, povești despre feluri de mâncare, exprimarea emoției la degustare etc.

4. Partea culturală

În cadrul festivalului au avut loc prezentări, spre știința participanților, ale unor problematici și chestiuni care îi privesc direct, legate de dezvoltarea montană în general și de abordarea unor domenii în ton cu specificul evenimentului.
Au avut loc patru talk show-uri cu următoarele teme:
- "Dezvoltarea turismului rural și agroturismului în zona de munte"; moderator prof.univ.dr. Puiu Nistoreanu, cu participarea prof.univ.dr. Nicolae Lupu de la Academia de Studii Economice București;
- "Gastronomie montană"; moderator prof.univ.dr. Cristina Gavriluță de la Universitatea ”Alexandru I. Cuza” Iași, cu participarea prof.univ.dr. Puiu Nistoreanu și a prof.univ.dr. Nicolae Lupu de la Academia de Studii Economice București;
- "Recuperarea patrimoniului portului popular din zona județului Neamț"; moderator prof.univ.dr. Corneliu Bucur de la ASTRA Sibiu.
- "Dezvoltare montană"; moderator prof.univ.dr. HC Radu Rey - șeful șeful comisiei de montanologie a ASAS și președinte al Forumului Montan din România;
La ultimele două dezbateri au participat un grup numeros de experți în domeniu din țară:
- Academia Română - acad. Ovidiu Bojor, prof. univ. dr. Emilian M. Dobrescu - secretar științific la secția de de științe economice, juridice și sociologie;
- Institutul de Economie Mondială: cercetător dr. Edith Mihaela Dobre;
- Academia de Științe Agricole și Silvice (ASAS) - prof. univ. dr. Gheorghe Sin - președinte, prof.univ.dr. HC Radu Rey - șeful comisiei de montanologie a ASAS și președinte al Forumului Montan din România; (domnul Radu Rey îndeplinește și funcția de consilier al Ministrului agriculturii pe probleme de Dezvoltare montană.
- Universitatea Politehnică București - prof.univ.dr. Ioan Jelev;
- Universitatea din Pitești - conf. univ. dr. Gheorghe Săvoiu,
- Federația Fermierilor Montani - ROMONTANA, ing. Ioan Agape;
Problemele abordate au cuprins teme de mare actualitate care privesc viața comunităților montane, politici de dezvoltare, programe de sprijin, oportunități și soluții de creare a valorii adăugate, asocierea activităților pe lanțuri de furnizare și pe lanțuri valorice, implicații ale unor reorganizări administrative.

Alte evenimente care au avut loc:

- Prezentarea Forumului Montan din România filiala Neamț și a activităților desfășurate în sprijinul locuitorilor și comunităților montane de la înființare (2010) până în prezent.
- Prezentarea unui istoric al colaborării cu provincia Sudtirol din Italia (din 2012 până în prezent).
- Lansarea cărții ”Gastronomie în Munții Neamțului”. Volumul a fost editat în anul 2014 printr-un proiect finanțat tot de Consiliul Județean Neamț și a stat la baza construirii conceptului festivalului GASTROFEST. În acest an cartea a fost tradusă în limbile germană și engleză și va constitui un instrument util și valoros pentru schimburi culturale cu alte zone din Europa în cadrul unui proiect ”Poduri culturale”
De asemnea, au fost elaborate și realizate două produse alegorice legate de festival:
- ”Hora gastronomică montană” cu prezentarea listelor de feluri de mâncare tradiționale din diferite localități din zona montană a județului Neamț.
- ”Poteca deliciilor culinare montane ale județului Neamț” cu rețete selectate și cu meniuri specifice selectate din carte.
Acestea au fost vizitate de participanții la festival, filmate, fotografiate. S-au primit reacții de apreciere cu privire la conținutul lor. Media locală a primit invitații cu două zile înainte (ziare: Monitorul, Realitatea, Ceahlăul și tv: 1TV, TVM, EST TV) și au anunțat evenimentul. Din păcate, în timpul desfășurării ativității a avut loc un incident care a făcut să reacționeze negativ o parte din presă, umbrind astfel imaginea evenimentului. Furnizorul scenei (achiziționată în afara bugetului proiectului) a oprit sunetul duminică dimineața pentru ca nu a putut fi achitată suma cerută.

Impactul evenimentului

Evaluarea de la finalul evenimentul s-au constatat diferențe între ce s-a dorit a fi și ce așteptări au avut expozanții și vizitatorii. Pe de altă parte a cântărit greu organizarea ca primă ediție a evenimentului. Aceasta nu a permis o reglare a anvergurii evenimentului și anticiparea unor provocări și riscuri care s-au manifestat și pentru care nu s-au gasit soluții în timp real.
Totuși, s-au înregistrat o serie de neajunsuri:
- numărul de participanți în calitate de expozanți a fost redus. Acest lucru a fost surprinzător deoarece discuțiile cu fermierii în acest an și de anul trecut au scos în evidență interesul pentru un astfel de mod de promovare a zonei montane. La discuțiile de evaluare ei au invocat suprapunerea cu activități agricole de strângere a recoltei și furajelor.
- numărul vizitatorilor a fost redus. Cei mai mulți au invocat lipsa promovării. Parțial este adevărat deoarece fondurile au fost insuficiente pentru acest capitol. Articolele negative din presă au scos în evidența frustrarea autorilor, faptul că ei nu au primit bani pentru promovare. Totuși, presa locală scrisă, vizuală și media au publicat știri și anunțuri despre eveniment.
- nivelul cultural al evenimentului a fost mai ridicat decât așteptările vizitatorilor. Organizatorii au gândit evenimentul ca un festival cultural cu elemente care să pună în valoare tocmai partea soft a culturii imateriale montane. De aceea au fost invitate personalități de marcă pentru a susține și argumenta acest aspect. Cei mai mulți vizitatori au declarat la evaluare că se așteptau la festin, la o petrecere ieftină comercială. De altfel, am afișat în mai multe locuri sloganul Festivalului ”a mânca este un act de cultură”.
- presa și-a manifestat din plin frustrarea crezând că evenimentul are un buget important pentru promovare și au lansat suspiciunea că acești bani ar fi fost ... deturnați. Facem mențiunea ca suma alocată pentru promovare s-a direcționat către editarea unor materiale și realizarea site-ului.

Rezultatele proiectului

Ce s-a vrut a fi

Festivalul de Gastronomie montană și-a propus să pună în evidență și în valoare zestrea culturală culinară a oamenilor și comunităților montane din județul Neamț pentru a o transforma într-o resursă turistică în perspectivă.
Orientarea strategică a proiectului s-a bazat pe următoarele elemente:
- organizarea evenimentului sub formă de festival, o manifestare artistică cu program variat și festiv;
- accentuarea componentei culturale a domeniului gastronomic cu surse documentare, date și informații, publicații;
- accentuarea componentei culturale a domeniului gastronomic și cu participarea unor persoane avizate care să comunice cu publicul (vizitatori și expozanți) și să definească mai bine coordonatele domeniului în vederea punerii lui în valoare ;
- realizarea unei componente de informare a publicului cu privire la conținutul gastronomiei montane cu feluri de mâncare, rețete, arie de răspândire, particularități, elemente de unicitate;
- o adresabilitate multinivel către categorii variate de public;
- o formă de mobilizare și încurajare a fermierilor montani de a-și pune în valoare specificul muncii și vieții lor;

Ce a fost

Evenimentul a fost la prima ediție și a trebuit să facă față unui număr mare de provocări:
- nivelul redus de finanțare: el a fost asumat de organizatori prin proiectul depus la licitație pentru finanțare la Consiliul Județean. Apoi a apărut oportunitatea unei suplimentări de la Primăria Piatra Neamț. O altă suplimentare a fost așteptată din mediul privat, dar aceasta nu a fost posibilă decât la un nivel neglijabil. Multe organizații contactate au răspuns că au epuizat deja bugetul pentru acest an destinat sponsorizărilor.
- convingerea fermierilor de a participa la festival: mulți fermierii nu au mai fost antrenați la astfel de activități și plecarea lor de la munca zilnică a constituit un efort și o ieșire într-un mediu în care s-au manifestat stingheri; în afară de aceasta, unii au dorit să stea numai o zi deoarece activitatea de recoltare nu s-a terminat, iar cantitățile de produse cu care au venit s-au epuizat rapid.
- forme de comunicare culturală: s-au realizat produse grafice pe care le-am considerat utile și relevante cu feluri de mâncare, rețete, meniuri care au fost vizualizate, citite, fotografiate, notate de către vizitatori;
- forme de comunicare media: aceasta a fost cea mai mare provocare pentru organizatori. Necesitatea de încadrare în buget a condus la ierarhizarea formelor de comunicare:
- trimiterea unor invitații către ziarele și posturile TV locale;
- realizarea unui site special pentru festival (www.gastrofest-montan.ro) pentru prezentare și promovare,
- activitate pe rețelele de socializare;
- afișare în locurile mai frecventate din oraș (hoteluri, afișiere amenajate, punctul de informare turistică) din Parcul Tineretului.
- invitarea unor personalități care să definească și să descrie gastronomia în forma culturală și să o integreze în concepte comerciale de nișă pe suport turistic: au fost invitate să participe la eveniment personalități care își desfășoară activitatea în domenii promovate de eveniment: turism rural, gastronomie, cultură, dezvoltare montană.

Ce nu a fost

Multe persoane care au interacționat cu evenimentul s-au așteptat să găsească în festival un mod de distracție obișnuit, asemănător cu multe alte evenimente organizate de-a lungul anului. Trebuie să facem precizarea că nu am dorit sa facem așa ceva. Au existat câteva excepții care ne-au obligat la soluții de compromis, dar nu am renunțat la adevăratul scop al manifestării.
S-a numit festival și nu târg. Nu a avut scop să producă vânzări și profit. În afara festivalului au fost acceptatți câțiva vânzători de kurtosh, înghețată, popcorn, bere etc. Ei aveau produse comerciale bine definite și cu prețuri fixe.
Nu a fost o petrecere mondenă obișnuită (fapt sancționat de amatorii de emoții ieftine), ci o activitate culturală cu focalizare pe punerea în valoare a produselor culinare tradiționale montane. Acestea nu aveau caracteristicile unui produs comercial, deci nu aveau astfel de pretenții.
Partea artistică a fost asigurată de formații cu repertoriu popular autentic și nu cu muzică populară comercială. Excepție a făcut repertoriul folosit ca fond cultural. De altfel prestația orchestrei, a formațiilor și soliștilor a fost apreciată pozitiv de către participanți. ”Confruntarea” între expozanți și publicul larg: chiar dacă multe din felurile de mâncare expuse fac parte deja din alimentația curentă, participarea la festival a presupus reacții și niveluri de interes foarte variate, confruntate cu cultura colectivă și individuală, tabieturi și convingeri deja formate, exigențe, starea de sănătate personală.

Lecții învățate

Evenimentul a surprins prin noutate și interes. Dar, interesul a fost mai mult la modul pasiv:
- o parte din expozanți s-au răzgândit în ultimul moment și nu au mai participat, deși au confirmat în mod repetat participarea, în perioada de pregătire;
- o parte din vizitatori au privit evenimentul de pe aleile de tranzit, fără să-și manifeste interesul efectiv pentru ceea ce se petrece acolo;
- o parte din vizitatori au fost atrași numai de programul artistic, deși acesta a constituit numai un element suport;
- o parte din expozanți au participat o singură zi sau maximum două zile:
- fondurile alocate nu au permis o mediatizare mai mare pentru eveniment;
- nivelul de adresabilitate culturală a fost fixat mai sus în raport cu nivelul comun de percepție ceea ce a generat o anumită confuzie în așteptările participanților.
- fiind prima ediție, nu au existat prea multe elemente de referință în planificare, organizare și desfășurare, astfel încât la unele aspecte s-a acordat o atenție exagerată, iar la altele o atenție insuficientă.
Evenimentul a fost apreciat în special de invitați care au evidențiat asumarea inițiativei, decorul ales, temele supuse dezbaterii, modul în care s-au corelat evenimentele (în anul precedent a fost documentare și editarea cărții, în acest an a fost punerea cărții în realitate).
De asemenea, au trebuit luate în considerare realitățile mediului rural montan și nivelul de receptivitate la idei noi.

Galerie de fotografii și filme


A.Gastro expunere
B.Artistic
C.Cultural